نوآوری در مدل کسب و کار

موضوع ساده است، وقتی مسیر کسب و کار تنگ و سخت می شود، مسیر را عوض کنید. این کار نیازمند نوآوری در مدل کسب و کار یا Business Model Innovation یا اختصارا BMI است. BMI یعنی رویکرد به کسب و کار به نحوی که در زمان مناسب، در جای مناسب باشید. برای دستیابی به BMI باید به این مفهوم بصورت سیستماتکی نگریست، به اندازه کافی به آن پرداخت و آن را مستقیما مدیریت کرد.

اجزای مدل کسب و کار

مدل کسب و کار از دو قسمت اصلی تشکیل شده است:

ارزش عملکردی

مدل اجرایی

ارزش عملکردی به این سوال پاسخ می دهد که ما چه چیزی ارائه می دهیم؟ و این سوال از سه جنبه قابل پاسخگویی است.

  • هدف گذاری: چه مشتریانی را برای خدمت دهی انتخاب کرده ایم و قرار است به کدام نیازهای آنها بپردازیم؟
  • کالا یا خدمت: چه چیزی به مشتریان ارائه می دهیم که نیاز آنها برآورده شود؟
  • مدل درآمدزایی: محصول ارائه شده ما چگونه به درآمد تبدیل می شود؟

مدل اجرایی به این سوال پاسخ می دهد که ماچگونه محصول خود را بصورت سود ده تحویل مشتری می دهیم؟ و این سوال نیز از سه جنبه قابل پاسخگویی است.

  • زنجیره ارزش: ما برای پاسخگویی به تقاضای مشتری چه تاکتیکی داریم؟ چه کارهایی را خودمان انجام می دهیم و کدام کارها را برون سپاری می کنیم؟
  • مدل هزینه: دارایی ها و هزینه های ما چگونه برای خلق ارزش مورد نظر مشتریان بکار گرفته می شوند؟
  • سازماندهی: چگونه کارکنان خود را برای حفظ و ارتقای مزایای رقابتی خود بکارگرفته و توسعه می دهیم؟

باید دانست که نوآوری در مدل کسب و کار فراتر از نوآوری در محصول، خدمت یا تکنولوژی است. همچنین این مفهوم فراتر از استراتژی های تک بعدی نظیر ارتقای روش تأمین یا مدل فروش است. نوآوری زمانی به BMI تبدیل می شود که دو یا چند جزء از مدل کسب و کار برای ارائه ارزش به روشی جدید بازطراحی شوند. و مهمتر از آن باید دانست که بدلیل ماهیت چند بعدی و چندوجهی BMI، اجرای آن پرچالش و تقلید آن دشوار است.

ضرورت BMI

نوآوری در کسب و کار بخصوص در شرایط عدم ثبات ارزش آفرین است. این مفهوم می تواند سازمان ها را از رقابت تنگاتنگ بازار کسب و کار فراتر ببرد چرا که بر خلاف نوآوری محصول یا عملیات که براحتی قابل تقلید هستند، به سختی می توان از آن کپی برداری کرد. تحقیقات متعدد انجام شده روی شرکت های نوآور نشان می دهد که آنها عواید بیشتری از بازار رقابت را نصیب خود می کنند، اما تفاوت اینجاست که عواید شرکت هایی که مدل کسب و کار نوآورانه دارند بسیار بیشتر و پایدارتر از آنهایی است که صرفا به نوآوری در کالا یا خدمت خود پرداخته اند.

احتیاج به تایید آخرین نظر می باشد
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *