نقش ارتباطات در برند سازی

یکی از بزرگترین چالش های بازار رقابت جهانی، برند و توسعه­‌ی برند می‌­باشد، که بعد از انقلاب صنعتی اروپا جایگاه ویژه‌­ای در اهداف سازمان‌­ها و شرکت‌­ها به خود اختصاص داد. تا قبل از آن بیشتر تمرکز در تولید و کاهش هزینه‌­های تولید بود ولی با تعاملی تر شدن سازمان­‌ها و شرکت­‌ها با عامه­‌ی مردم بحث برند سازی در اقتصاد جهانی نمود پیدا کرد.

شاید اولین سوالی که ذهن مخاطب رو درگیر خود کند این است که برند سازی چیست؟ و برندها چگونه به این جایگاه می­‌رسند؟ برند در واقع جایگاه خدمت و یا محصول شرکت و یا سازمانی است که جنبه­‌های بسیاری مانند کیفیت­، خدمات پس از فروش­، کارایی در ذهن مخاطب جای گرفته است. برندها با صرف هزینه­‌های بسیار زیاد و با برنامه ریزی و استراتژی­‌های بلند مدت به این مهم دست پیدا می­‌کنند. آنچه که واضح است این است که هر برندی که امروزه با این عنوان شناخته می­‌شود از ابتدا برند نبوده است و در اثر اتفاق هم به این مهم دست پیدا نکرده است، بلکه طی سال­‌های متمادی و با برنامه ریزی و پیشبرد اهداف سازمانی­، خود و مجموعه خود را به برند تبدیل کرده است.

فیسبوک، گوگل، آمازون، اپل و هزاران هزار برند دیگر را متصور شوید، آیا آنان از ابتدا به شهرت رسیده اند؟ آیا آنان از ابتدا برند بوده‌اند؟ جواب خیر است. بسیاری از شرکت‌­هایی که در ذهن ما به عنوان برند قلمداد می‌­شود، علاوه بر استراتژی­‌های بسیار قوی که پشت آنان بوده است نقش­‌های ارتباطی در آنان بیشترین سهم را از آن خود کرده است. بدین منظور که آنان با استفاده از ارتباطات بر پای‌ه­ی تعامل بستر تبدیل شدن خود به برند را مهیا ساخته‌­اند.

ارتباطات و توسعه­‌ی به اصطلاح لینک شدن در میان برند­ها آنچنان با سرعت در حال حرکت است که گویی این شرکت­‌ها تماماً همت خود را صرف توسعه ارتباطات کرده‌­اند! فیسبوک را در نظر بگیرید به تنهایی بزرگترین شبکه اجتماعی جهان، قالب بر یک میلیارد نفر جمعیت دارد، اینستاگرام که زیر مجموعه فیسبوک هست دارای بیش از پانصد میلیون نفر جمعیت است، اپلیکیشن مسنجر که آن هم از زیر مجموعه­‌های فیسبوک است دارای هفصد میلیون کاربر است! حال این برند چه نیازی دارد برای توسعه ارتباط خود، اپلیکیشن دیگری به اسم واتس اپ را به قیمتی بسیار بالا خریداری کند که از سایر رقبا عقب نماند! آری داستان به همین اندازه جالب است. امروزه برند ها به دنبال افزایش تعامل و ارتباط با مخاطب و مشتری خود هستند تا با برآورده کردن خواسته­‌های آنان بهره‌­وری مالی خود را با شیب تندی افزایش دهند.

امرزوه نقش ارتباطات بر کسب و کار و برند سازی بر کسی پوشیده نیست. هر کس از این فضا به نحو احسن استفاده کند مسلماً موفقیت کسب و کار خود را خواهد دید.

 

امروزه ساخت یک وبسایت ( حال از هر نوعش ) اولین قدم برای تعامل با میلیون­‌ها مخاطبی است که پشت سر ایده­ی ما کمین کرده‌­اند. دیگر نمی­‌شود سازمان و یا شرکت را پشت در­های بسته پنهان کرد و تعامل با مشتری را نادیده گرفت! عصر، عصر تعامل با مشتری است و ساختن یک برند معتبر از دیدگاه مخاطب در گرو استفاده از همه­‌ی ابزارهای ارتباطی موجود در این جهان است .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *